artikel

 

Is een basisschool wel ICT proof?

 

Wat wordt er in een basis school nu eigenlijk aan ICT gedaan en wat vinden leerkrachten en leerlingen daar eigenlijk van. Deze vragen worden voorgelegd aan twee leerlingen en drie leerkrachten van obs de Zonnewijzer in Hoorn.

Raymonde Gouwerok.

 

 

 

Wat vinden kinderen van ICT op school?

Melisa en Robin beide elf jaar, uit groep 7.

 

Zitten de kinderen thuis achter de computer, en wat doen ze er dan mee.

Robin begint direct  te vertellen over Enemy Territory Quake Wars ( een First person shooter computerspel) waar hij elke dag mee speelt. Verder gebruikt hij thuis de computer om muziek te downloaden en voor Hyves. Hij besteed ongeveer een uur aan gamen en een half uur voor Hyves. Er zijn twee computers in huis waar ze met het hele gezin gebruik van maken (vader, moeder, broertje en zusje). Melisa mag elke dag een half uur achter de computer die ze deelt met haar moeder en drie broertjes. Zij gebruikt hem vooral voor Hyves en het maken van gedichten en af en toe speelt ze een spelletje. Over het gebruik van de computer op school zijn ze allebei tevreden. Ze vinden het leuk om hun Topo te oefenen. Robin vindt het jammer dat je op school niet altijd op internet mag (alleen als je iets moet opzoeken voor

 

 

bijvoorbeeld een werkstuk) hij zou wel graag op Youtube

 

zoeken naar leuke filmpjes. Melisa wil graag betere afspraken zodat het precies duidelijk is welke groep er wanneer de computers mag gebruiken.  Ze zitten nu ongeveer twee keer per week 15 tot 20 minuten op school achter de computer en dat mag van hun allebei wel elke dag worden. Verder hebben ze geen suggesties om het ICT gebruik te verbeteren of uit te breiden. Als ik iets meer doorvraag zouden ze het ook leuk vinden om goed te leren hoe ze met verschillende programma’s moeten werken zoals bijvoorbeeld Power Point.

 

Wat vinden de leerkrachten van ICT op school?

 

Juf Oonagh (35, onderbouw groep 1/2) vindt het jammer dat ze geen digitaal schoolbord in haar klas heeft. Ze gebruik wel het verrijdbare bord  maar

 

dat is anders dan dat je er gewoon één in je klas hebt hangen. Ze zou graag meer willen leren  over het werken met het digitale schoolbord en graag een cursus daarvoor willen volgen. Ze is er van overtuigt dat er veel meer uit ICT te halen is en dit nog onvoldoende wordt gebruikt. Als ze een digitaal schoolbord bij de kleuter zou hebben zou ze deze zeker inzetten tijdens de speel- werktijd en er ook veel gebruik van maken op andere momenten.

 

 

 Juf Oonagh 1

 

 

Juf Marijn (34, middenbouw groep 4/5) heeft een digitaal schoolbord in de klas. Zou veel meer willen weten over het gebruik van het digitale schoolbord, vooral het maken van eigenlessen. Is een voorstander van een verplichte cursus voor leerkrachten, omdat je dan in ieder geval de basis kent. Het computer gebruik binnen de klas zou beter kunnen. Vooral de afspraken met andere groepen over het gebruik van de computers op de gang zou verbeterd kunnen worden. Hier denkt ze aan duidelijke schema’s zodat iedereen weet wanneer hij gebruik kan maken van alle computers. Er zou op meer verschillende manieren gebruik van ICT gemaakt kunnen worden en geïntegreerd met andere vakken maar in de praktijk gebeurd dit nog veel te weinig.

 

 

Juf Marijn 1

 

 

Juf Stephanie (30, bovenbouw groep 7) heeft een digitaal schoolbord in de klas. Gebruikt het bord veel maakt wel eigen lessen maar niet met notebook. Ze zou dit wel willen leren.  Ze zou willen dat haar groep nog meer kennis zou krijgen van het gebruik van ICT voor onder ander het maken van bijvoorbeeld Power Point voor spreekbeurten. Maar door het al overvolle programma ziet ze geen mogelijkheid om dit aan te bieden.

 

 

Juf Stephanie 1

Conclusie:

Alle drie de leerkrachten zouden graag meer willen doen met ICT in hun klas maar hebben zelf te weinig kennis om dit doeltreffend toe te passen. Ze geven aan dat eigenlijk alle groepen een digitaal schoolbord zouden moeten hebben en er meer computers beschikbaar zouden moeten zijn maar beseffen dat dit een financiële kwestie is.  

 

Er is dus nog veel te doen op het gebied van ICT. Natuurlijk is het prettig als er meer geld beschikbaar zou komen maar met alle bezuinigingen zal dat moeilijk worden. Het eerste wat zou moeten gebeuren is de leerkrachten meer scholen zodat ze de beschikbare middelen ook maximaal kunnen inzetten. Aan deze leerkrachten zal het in ieder geval niet liggen.

 

 (aanvulling: dit artikel kreeg ik niet in zijn originele vorm op de site, het origineel heb ik doorgemaild)