OE 1

Schoolonderzoek en talking book.

 

Schoolportret:

Bij het maken van een schoolportret is het de bedoeling dat ik de school in beeld breng zoals ik deze zie. Het gaat in deze minor om het effectief gebruik van ICT. Het portret zal daarom vooral betrekking hebben op het gebruik van ICT in de school en tijdens de lessen. Het portret beperkt zich niet tot het gebruik van ICT in één enkele klas. Het wordt een beeld van de school als geheel.

 

Doel: 

Het doel van deze opdracht is een beeld te krijgen van de ICT-omgeving waarin ik straks gerichte educatieve ICT-activiteiten ga uitvoeren.

 

Wat ga ik onderzoeken?

  1. de beschikbare hardware en hoe deze gebruikt worden.
  2. de organisatorische aanpak van het ICT-gebruik.
  3. de achterliggende didactische aanpak.
  4. de resultaten die het gebruik van ICT oplevert.
  5. opvallende voorbeelden van de wijze waarop ICT wordt ingezet.

 

Pratend Prentenboek:

Het pratend prentenboek is een toepassing van ICT dat prachtige producten oplevert. Bij een pratend prentenboek worden er platen uit een prentenboek gescand. De teksten worden ingesproken en er worden bewegende beelden toegevoegd.

 

Keuze punt:

Tijdens deze minor wordt er van mij verwacht dat ik, naast de verplichte onderdelen van het programma, tevens zelfgekozen extra activiteiten rondom ICT in het onderwijs uitvoer.

 

(bron: Griendt, S. van de en Zwanenburg, W. (2010) Handleiding Educatief gebruik van ICT en nieuwe media deel 1. Inholland Haarlem.)