hoorspel

 

Op 15-03-2011 ben ik begonnen met het hoorspel in groep 5.
Deze groep ging beginnen met een nieuw thema over water en als introductie zou er een verhaal worden vertelt waar de verschillende toepassingen van water (in het dagelijks leven) in naar voren komen.
In overleg met de leerkracht van deze groep heb ik met de kinderen van dit verhaal een hoorspel gemaakt.

Omdat ik eerst aan de kinderen moest uitleggen wat een hoorspel eigenlijk is heb ik een les voorbereid op het digitale schoolbord.

 

 

Dia 1: Ik verberg met het rolgordijn de tekst. Nu kan ik eerst vragen of er kinderen zijn die weten wat een hoorspel is. Hierna geef ik uitleg en laat een kind het oor aantikken. Ik heb een link gemaakt naar een hoorspel van sneeuwwitje.

 

Dia 2 en dia 3: Ik vertel dat we zelf een hoorspel gaan maken en leg uit hoe wij dit gaan doen.
- ik lees het verhaal voor, en vraag de kinderen of ze goed willen luisteren en kunnen aangeven waar ze een geluid zouden kunnen toevoegen.
- Na het verhaal bespreken we dit, de leerlingen komen met goede ideeën. We bespreken nu ook hoe we de geluiden zouden kunnen maken. Ik heb als voorbereiding een mand met spullen meegenomen waar eventueel geluiden mee gemaakt kunnen worden.

 

Dia 4 t/m 9: Hier staat de tekst uitgeschreven in grote letters. Om er een stukje taal onderwijs aan toe te voegen gaan we de tekst ontleden. 
- hoe kun je zien dat iets wordt gesproken in de tekst (uitleg van de aanhalingstekens.)
- welke rollen zitten er in deze tekst, verteller,Sarah, Dirk, Jasper, vader en moeder.
- wie zegt wat, elk stukje krijgt zijn eigen kleur.
- en we geven in de tekst aan waar een geluid moet komen en welk geluid.
- de stukjes die overbodig zijn schrappen we uit de tekst.
Ons script is klaar en we kunnen naar het volgende onderdeel van het maken van een hoorspel.

 

Dia 10:  We verdelen de rollen, dit gaat in overleg met de leerkracht. De rol van de vertellen wordt in drieën verdeelt zodat er 8 kinderen een voorlees rol hebben. De andere kinderen gaan helpen met het maken van de geluiden en het monteren van het hoorspel.

 

Na deze introductie neem ik op verschillende momenten kinderen uit de groep om de teksten op te nemen. Om de opnames zo stil mogelijk te kunnen opnemen konden we terecht in de IB kamer. De extra geluiden hebben we opgenomen in de klas.

 

Het laatste moment was het monteren van de tekst en het geluid. Met vier kinderen heb ik de tekst gemonteerd.

 

Het eindresultaat is geweldig, ik heb het afgespeeld in de klas en de kinderen vonden het prachtig.

 

 

 

Reflectie:

Een opdracht waar ik meer heb uitgehaald dan ik had verwacht. Het was wel lastig om een goed plekje te vinden waar het stil genoeg was om geluidopnames te maken. Bij deze opdracht heb ik mijn eigen materiaal gebruikt omdat de software niet beschikbaar was op de computers van de school. 
Het aansluiten bij een thema geeft je meer tijd om aan deze opdracht te werken (omdat het thema langer loopt dan een op zichzelf staande les). het verhaal wat ik heb gebruikt was wel vrij lang, een volgende keer zal ik eerder kiezen voor een korter verhaal zodat het sneller afgemaakt kan worden. Een volgende stap kan ook zijn om de kinderen het verhaal ook zelf te laten verzinnen en op te schrijven.

Maak jouw eigen website met JouwWeb