rekenles

 

Een rekenles over klokkijken voor groep 5

 

Na overleg met mijn collega's over het geven van een rekenles aan groep 5 kwamen we al snel tot het geven van een les met klokkijken. In de methode wordt er wel aandacht aan besteed, maar het zijn vaak korte oefeningen en sommige kinderen hebben er nog steeds moeite mee.

 

Ik heb ervoor gekozen om een les te maken met Notebook, Rekenweb en Leskompas. Bij deze les heb ik verschillende tools gebruikt die bij Notebook horen. Plaatjes en tools uit de galerie (ook een paar met Google opgezocht). Daarbij heb ik de opties van de werkbalk gebruikt onder andere het scherm om iets te verbergen en koppelingen om naar een website te komen (van Rekenweb en Leskompas) en een aardigheidje om aan het einde handen te laten klappen met geluid. Verder heb ik een klein stukje geschiedenis gebruikt om het klokkijken te introduceren.

 

De les:

Bij de introductie heb ik de kinderen een annaloge en een digitale klok laten zien (tool uit de galerie). De klok loopt gelijk met de tijd op dat moment. Daarna heb ik de vraag gesteld wat tijd nu eigenlijk is, waar we dat kunnen zien en waarvoor zij de tijd gebruiken. Dit kon ik ondersteunen met plaatjes. 

 

Hierna kwam de vraag hoe het vroeger ging met het bepalen van de tijd. De zonnewijzer, obelisk, kaarsen, zandloper, uitvinder van het uurwerk en de uitvinder van het slingeruurwerk. Ondersteunt met plaatjes uit de galerie.

 

De kern van de les was de uitleg over het benoemen van de tijd hiervoor had ik een link gemaakt naar een klok waarop de tijd per minuut, kwartier, half uur en uur verzet kon worden. Hier heb ik kinderen naar het bord laten komen om de tijd zelf te verzetten.
Bij de volgende stap staan er 13 klokken op het bord met annaloge klokken waar de tijd elke keer 5 minuten verder staat. Nu kunnen de kinderen aan het bord de tijd met de pen opschrijven en de digitale tijd invullen.

 

Aan het einde van de les zit een link waarmee de kinderen naar een spelletje gaan om gezamelijk nog een de tijden goed te zetten door nu de wijzers te verplaatsen.

Op de laatste pagina staan klappende handen met geluid (uit de galerie).

 

 

 

Reflectie van de les:

De kinderen warten zeer enthousiast bij deze les. Ik had direct de aandacht de kinderen deden van het begin goed mee. Hun inbreng bij de vraag wat tijd nu eigenlijk is kwam goed overeen met de plaatjes die ik had uitgezocht.
De kinderen wilde graag de tijden invullen op het bord, er was ook gelijk interactie met de rest van de groep om dat er gelijk verbeterd werd als er iets niet helemaal goed ging.
Ik had wel nog wat beter kunnen inspelen op de digitale tijden, deze kwamen naar mijn idee nu te weinig aan bod. En juist het omzetten van annaloog naar digitaal is voor een aantal kinderen uit deze groep lastig.

Door een spelletje in te zetten aan het einde bleef iedereen goed meedoen. Het spelellement maakt dat de kinderen extra goed hun best doen om de tijden goed af te lezen. De vaste leerkracht van deze groep vroeg mij de link naar dit spel op te schrijven zodat ze de kinderen vaker kunnen oefenen.