digiborg bij de kleuters

 

Algemeen:

Op mijn stageschool zijn er vier kleutergroepen, waarvan één met een digitaal schoolbord. Elke groep heeft één computer in de klas. De computers worden gebruikt tijdens de speelwerktijd. Er wordt niet bijgehouden welk kind wanneer werkt met de computer. Er staan wel een aantal educatieve programma's op (Ambrasoft, Bas gaat digitaal, Bas telt mee, Maatwerk groen, Letterpret 2 en Kijken en kiezen.)

Het digitale schoolbord wordt nog niet veel ingezet. Voornamelijk voor het kijken van filmpjes en het bekijken van ingescande prentenboeken (zonder geluid of animaties).
Voor mij genoeg reden om de kinderen en leerkrachten enthousiast te maken voor het digitale schoolbord.

 

Hoe zet ik het bord meer in bij de kleuters:

 

Gebruik bij NT2 leerlingen:

Ik laat op het digitale schoolbord het digitale prentenboek van de "Gruffalo"zien. Tijdens het kijken zet ik het beeld soms stil om het een en ander te verduidelijken. Na het bekijken van het boek laat ik de kinderen het verhaal nog eens navertellen. de dag erna laat ik de kinderen het prentenboek nog eens samen bekijken op de computer. Na het bekijken pak ik het gewone boek erbij en bespreek samen met de kinderen het verhaal.
De kinderen waren erg gemotiveerd om op deze manier met een prentenboek te werken. Ze waren veel oplettender tijdens het verhaal en vonden het ook leuk om het meerdere keren te bekijken en te bespreken.
De volgende keer zal ik  een prentenboek uitkiezen waar de tekst op een gewone manier is ingesproken (zonder stemvervorming) omdat dit beter te verstaan is voor de kinderen. Ook zal ik een boek uitkiezen waar vooral gangbare zaken in worden besproken om de woordenschat te vergroten.

 

 

 

 

       

 

 

Introductie van het verrijdbare LCD touchscreen:

In één van de groepen introduceer ik het verrijdbare bord in de klas. Ik begin met het laten zien van een digitaalprentenboek "Kasper de timmerman" na het verhaal bespreek ik met de groep het verhaal nog eens. De kinderen zijn ook nu weer erg geboeid en letten goed op tijdens het verhaal.
Na het verhaal laat ik de kinderen een programma zien die ik had klaargezet via www.drp.nl/digibord/ - handboek digibord - lesmateriaal - primair onderwijs - spelletjes voor kleuters.
Eerst open ik het programma Boohbah en laat de kinderen allemaal even met het programma spelen om aan te voelen hoe je moet werken met een digitaal bord. We werken ook nog even met Peent (een simpel tekenprogramma) zodat de kinderen met nog een andere mogelijkheid van het bord kennismaken.
De kinderen zijn allemaal geboeid en vinden het reuze interresant om met het bord te werken.
In deze groep zijn de eerste stappen gezet naar het gebruik van het digitale schoolbord, nu kijken of we dit verder kunnen uitbreiden.

Maak jouw eigen website met JouwWeb