geschiedenis les

 

Donderdag 10-03-2011 heb ik een geschiedenisles gegeven aan groep 6. Vikingen.
Donderdag 17-03-2011 heb ik een geschiedenisles gegeven aan groep 6. Van pacht tot macht.

Er wordt gewerkt met de methode Wijzer door de tijd (zeer oude versie) Bij deze methode is geen digitaal materiaal aanwezig.
Groep 6 woont in bij een andere school in de buurt en heeft geen beschikking over een digitaal schoolbord.
Ik heb geregeld dat wij een lokaal van de eigen school kunnen gebruiken met een digitaal schoolbord.

 

De methode heb ik gebruikt als leidraad voor de les en deze uitgewerkt met onder andere "leskompas" en Notebook.

 

De les over de Vikingen:

 

doel 
De kinderen kunnen vertellen:
- waar de Vikingen vandaan kwamen en hoe zij ook wel genoemd werden;
- wat de gevolgen waren toen de Vikingen kwamen

 

Met het openen van Noteboek geef ik eerst een introductie op het onderwerp. Daarbij vraag ik wat de kinderen al weten over de Vikingen.

 

Bij de tweede pagina laat ik de tijdlijn zien en koppel dit aan de vorige les. Wanneer was het eerste deel van de middeleeuwen en het tweede deel. Grote volksverhuizeng en de tijd van de Vikingen en kastelen.

 

In de handleiding staat een verhaal dat ik wil voorlezen. Tijdens het voorlezen laat ik bijbehorende plaatjes zien die ik op Notebook heb geplaatst.

Ik heb  de landkaart van Europa toegevoegd waarop ik een kind de landen laat aangeven met een pen, waar de Vikingen vandaan kwamen. Ook laat ik een paar kinderen de routes op de kaart tekenen waar de Vikingen heen trokken. Op de kaart van Nederland bespreken we hoe de Vikingen Nederland veroverden (kinderen tekenen op de kaart).

 

Na het verhaal pakken we het lesboek erbij. de kaart van het boek heb ik ingescand en op deze manier bespreken we wat de kinderen opvalt.

 

De bladzijde uit het werkboek heb ik ook ingescand. De antwoorden heb ik erin geschreven maar afgeschermd met verschuifbare balkjes. De kinderen komen om de beurt naar voren om de vragen te stellen aan de andere kinderen. De antwoorden worden gecontroleerd door de balkjes weg te schuiven. Zo kan iedereen de antwoorden controleren in zijn schrift.

 

Als afsluiting laat ik nog twee filmpjes zien over de Vikingen (Leskompas/groep6/geschiedenis/hoofdstuk5 de middeleeuwen 2/ De Vikingen en Vikingen waren goede scheepsbouwers.

Zie plaatjes in linkerkolom.

 

 

Reflectie:

Dit was een van de eerste lessen die ik gemaakt heb met notebook. Het was voor mij dan ook wel even zoeken hoe ik alles moest doen. Achteraf gezien had ik nog wel meer uit de les kunnen halen maar ik was al blij dat alles het naar behoren deed. De pagina uit het boek inscannen en de balkjes laten wegschuiven zal ik vaker gaan gebruiken. Nu heb ik ervoor gekozen om dit gelijk te doen met het opschrijven van de antwoorden. Een volgende keer gebruik ik het om de vragen na te bespreken en de antwoorden te controleren.
Ik moet mij ook meer verdiepen in het gebruik van google maps om deze bij de les te betrekken.

 

Les Van Pacht tot Macht:

 

Doel
Na de les kunnen de kinderen:
- de belangrijkste standen in de Middeleeuwse maatschapij noemen en aangeven wat de relatie tussen deze standen was;
- vertellen hoe kastelen ontstonden;
- enkele wetenswaardigheden vertellen over het leven van ridders.

 

 

 

                            

 

                            

 

     

 

Dia 1:

- introductie over dit onderwerp                                                         
- ik vraag de kinderen wat ze al weten over ridders en kastelen                                                                   
- plaatje bespreken, boek De Brief voor de Koning deze is verfilmd

 

Dia 2:

- ik laat de kinderen twee filmpjes zien die ik via beeldbank schooltv heb gelinkt.

 

Dia 3:

- we maken een woordweb op het bord                                             
- kinderen schrijven dit zelf op    

 

Dia 4:

- de woorden die volgens de methode aan bod moeten komen heb ik in een lijst gezet
- de betekenissen staan erachter, het is de bedoeling dat kinderen ze zelf achter de juiste woorden slepen
- door het grijze vlak te verschuiven worden de antwoorden zichtbaar
                                                                                                      

Dia 5:

- het laatste plaatje bevat een link naar google maps, de kinderen mogen nu zelf opzoek naar het Muiderslot 

 

Reflectie:

Bij het maken van deze les vond ik het lastig om het juiste materiaal erbij te zoeken. Er is wel heel veel te vinden maar het moet natuurlijk ook aansluiten bij de les uit het boek. Het buitzoeken van alles kost dan toch weer meer tijd dan dat ik had ingepland.
Ik heb wel gemerkt dat de kinderen meer betrokken zijn bij de les omdat je niet alleen uit het boek werkt.
Ik zou nog wel graag meer experimenteren met verschillende werkvormen binnen één vak. 
Google maps heb ik nu wel gebruikt maar daar daar wil ik eigenlijk nog meer uit halen.