onderzoek educatieve software 2

 

Onderzoek educatieve software

 

 

                            

 

 

 

 

Deel 1: Programma onderzoek

Deel 2: Landelijk onderzoek

 

 

Uitgevoerd door:   Raymonde Gouwerok, Annet van Limpt en Monique Koppes

 

Inhoudsopgave:

 

Deel 1

Inleiding

1 Beschikbare computerprogramma’s gericht op rekenonderwijs in de bovenbouw

2. Onderzoek naar Ambrasoft

 

Deel 2

1 Landelijk onderzoek in de provincie Noord-Holland

Conclusie

 

Bijlagen: antwoorden op vragen landelijk onderzoek

 

DEEL 1   

 

Inleiding

Samen met Raymonde en Annet hebben we gekozen om het rekenprogramma van Ambrasoft te onderzoeken in de bovenbouw. Juist omdat dit zo’n gewild programma is en te ontdekken waarom dit programma zo ‘goed’is.

Verder hebben we tien scholen gebeld in de provincie Noord-Holland en hen een aantal vragen voorgelegd. Deze vragen hebben we uitgezet in grafieken.

 

1 Beschikbare computerprogramma’s gericht op rekenonderwijs in de bovenbouw

 

Er zijn verschillende programma’s op de markt beschikbaar oa:

1 Maatwerk

2 Pluspunt

3 De wereld in getallen

4 Ambrasoft

5 Muiswerk

6 Lespakket 123

7 Rekentuin

 

1 Maatwerk:

Maatwerk rekenen is de enige multimediale methode voor remediërend rekenen in het basisonderwijs en speciaal onderwijs. De methode is opgedeeld per onderwerp en bestaat uit 5 delen. Ieder deel bestaat uit een map en een computerprogramma. Steeds kan worden gekozen voor toetsen en oefenen op papier of digitaal.

 

Computerprogramma, praktisch én leuk

Het computerprogramma van Maatwerk rekenen heeft een leerkrachtgedeelte en een leerlingengedeelte. Voor de leerkracht biedt de software alle hulpmiddelen, zodat u elk individueel kind optimaal kunt volgen en begeleiden.

Voor de kinderen bevat de software instaptoetsen, afsluitende toetsen en oefeningen. Dieren staan daarin centraal. Ze nemen het kind mee door de oefeningen en reageren in beeld en woord. Op die manier staat Maatwerk rekenen garant voor een leuke, interactieve én motiverende rekenbeleving

 

2 Pluspunt:

Rekenen saai? Niet met Pluspunt! Pluspunt is de meest gebruikte rekenmethode in het basisonderwijs voor groep 1 t/m 8. Oefenvormen zijn speels en gevarieerd, de vormgeving is leuk en eigentijds. Dat motiveert kinderen. Tegelijkertijd is Pluspunt een heel duidelijke methode die kinderen leert rekenen via een zorgvuldige, stapsgewijze opbouw van de lesstof met veel oefening en herhaling.

Pluspunt heeft een supersterke organisatie en praktische differentiatie. Met Sprongen Vooruit, het succesvolle oefenprogramma voor de basisvaardigheden, is volledig in Pluspunt geïntegreerd. Pluspunt maakt rekenen op de basisschool duidelijk én leuk!

Digibordsoftware

Vanaf schooljaar 2010/11 is er een nieuwe generatie digibordsoftware bij Pluspunt. In deze software vormt het lesproces van de leerkracht steeds het uitgangspunt:

  • Alles wat u doet tijdens een instructieles wordt met deze software ondersteund.
  • Naast de opgaven uit het boek worden er filmpjes en digitale modellen aangeboden.
  • U navigeert eenvoudig vanuit het lesmenu en vanuit de opgaven met alle interactieve hulpmiddelen binnen handbereik.
  • U kunt zelf aantekeningen of modellen toe te voegen.

Oefensoftware

Elk blok in Pluspunt heeft bijpassende oefensoftware. Dit zijn leuke opgaven waarmee de kinderen alle behandelde rekenonderwerpen nog eens extra oefenen. Ieder kind werkt gemiddeld een kwartier per week met de oefensoftware. Korter of langer kan ook. Er is voldoende oefenstof.

 

Toetssoftware

De toetssoftware van Pluspunt bevat dezelfde toetsen als het toetsboek. In de software worden de toetsen automatisch gecorrigeerd en geregistreerd. En dankzij de koppeling tussen de toets- en oefensoftware kunnen per kind de juiste computeroefeningen worden klaargezet.

De wereld in getallen.

Kinderen leren goed rekenen met De wereld in getallen. Daar staat de rekenmethode voor groep 1 t/m 8 in het basisonderwijs al jaren om bekend. De methode is opgebouwd volgens de beproefde dakpanconstructie: oriëntatie, begripsvorming, oefenen en automatiseren. Hiermee geeft u elk kind gegarandeerd een goede rekenbasis!

Nieuwe versie

De nieuwe versie van De wereld in getallen bevat nog meer oefening en herhaling. Er is een weektaak voor zelfstandig werken en praktische differentiatie op 3 niveaus. De nieuwe versie blinkt ook uit in gebruiksgemak. U kunt er zó mee aan de slag. Met De wereld in getallen rekent ieder kind op z’n best!

Met weinig boeken heel overzichtelijk

De wereld in getallen heeft maar een beperkt aantal boeken. Elk boek heeft een duidelijke functie. Dat is overzichtelijk voor u én voor de kinderen. Daarnaast bevat De wereld in getallen aantrekkelijke en praktische software.

 

Software op maat

De wereld in getallen heeft praktische software voor de computer en het digitaal schoolbord:

  • Digibordsoftware: een nieuwe generatie digibordsoftware waarbij het lesproces van de leerkracht steeds het uitgangspunt vormt. Ook de instructieles wordt met deze software ondersteund.
  • Digibordboeken: geven steeds de hele pagina van het boek weer.
  • Oefensoftware: vast onderdeel van de weektaak, met automatisch doorschakelen naar een hoger of lager niveau.
  • Toetssoftware: met automatische registratie van de resultaten en een tweede versie voor bijvoorbeed remediëring of inhalen.
  • Gratis registratiesoftware: digitale versie van de registratiebladen uit de leerkrachtenmap.

 

4 Ambrasoft 1011

Het Schoolpakket van AmbraSoft is een methode-onafhankelijk totaalpakket voor rekenen en taal van groep 3 t/m 8. Met aantrekkelijke, uitdagende oefeningen worden stap voor stap allerlei reken- en spellinghandelingen getraind. Op dit moment werken ruim 5.500 scholen met Schoolpakket 1011, de nieuwste editie van het Schoolpakket. Hiermee is Schoolpakket 1011 het meestgebruikte softwarepakket in het basis- en speciaal onderwijs.

Aansluitend bij iedere leermethode

Tien jaar ontwikkeling hebben ervoor gezorgd dat Schoolpakket 1011 een doordacht pakket is geworden, dat bij vrijwel iedere reken- en taalmethode aansluit. Dat komt doordat het pakket opgebouwd is uit modules, die onafhankelijk van elkaar geoefend kunnen worden. Bent u in de klas bezig met het oefenen van breuken? Dan kunt u hier in het Schoolpakket heel eenvoudig bij aansluiten. Wilt u de woordpakketten van uw taalmethode extra laten oefenen? Het Schoolpakket biedt hier talloze mogelijkheden voor. U kunt de software dagelijks gebruiken of incidenteel, klassikaal of zelfstandig, op het digibord of in uw computerlokaal. Alles is mogelijk en u als leerkracht houdt altijd de regie in handen.

 

5 Muiswerk:

Eerste rekenprogramma Muiswerk voor bovenbouw basisschool en brugklas

Dinsdag 1 september 2009 | Ingezonden persbericht ] In september verschijnt het eerste rekenprogramma van Muiswerk Educatief voor de bovenbouw van het basisonderwijs en de brugklassen van het voortgezet onderwijs. Het succes van de Muiswerk taalprogramma's zorgde de afgelopen jaren voor een grote vraag naar rekenprogramma's die volgens dezelfde principes werken. Eindelijk is het zover. Maak kennis met Muiswerk Rekenen en Wiskunde Getallen 1!

 

6 Lespakket 123

Met het rekenprogramma 123 kunnen kinderen spelenderwijs op een leuke en eenvoudige manier oefenen met cijfers, getallen en sommen. 123 is bedoeld voor kinderen op de basisschool van groep 3 t/m groep 8.


123 bestaat uit 36 verschillende onderdelen. Deze onderdelen zijn verdeeld over 6 tabbladen. Op elk blad staan 6 afbeeldingen waarmee een onderdeel kan worden gestart door er op te klikken. Hierdoor is 123 bijzonder eenvoudig te bedienen, ook voor kinderen die nog niet kunnen lezen. Binnen de meeste onderdelen kan op drie verschillende niveau's worden gespeeld. Dit is duidelijk aangegeven met de niveau-knoppen 1, 2 en 3.

Met de mudule 123-Leerkracht kunnen ouders en leerkrachten de inhoud van 123 naar eigen inzicht aanpassen of uitbreiden. Hieronder worden alle onderdelen toegelicht.

Groep 7/8-1

 

Onderdeel

Beschrijving

 

Betoverde rekenmachine

Met een betoverde rekenmachine moet een bepaald getal worden gemaakt. Dit getal moet worden gemaakt door één of meer bewerkingen (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen of delen) op de cijfers van de rekenmachine uit te voeren. Het probleem is echter dat niet altijd alle cijfers en bewerkingen beschikbaar zijn. Het is de kunst om met zo weinig mogelijk bewerkingen het gevraagde getal te krijgen.

 

Redactiesommen

In dit onderdeel kunnen redactiesommen (verhaaltjessommen) worden gemaakt.

 

Breuken

Dit is het tweede onderdeel waarin met breuken geoefend kan worden. Hierin wordt gevraagd een bepaald deel van een cirkel een bepaalde kleur te geven. Afhankelijk van de vraag moet eerst beslist worden welke van de cirkels, bestaande uit 6, 8, 10 of 12 partjes, gekozen moet worden. Nadat dit is gedaan, kan het inkleuren beginnen.

 

Staartdelingen

In dit onderdeel moeten staartdelingen worden gemaakt. In het witte vlak, dat zich gedraagt als ruitjespapier zonder lijntjes, moet de som volledig uitgeschreven worden. Als op de OK-knop wordt geklikt, worden alle vakjes van de som waar een fout getal staat (of geen getal waar wel een getal had moeten staan) rood gekleurd. Zo kunnen fouten worden opgespoord om deze te verbeteren. Lukt het allemaal niet, dan biedt de spiekknop uitkomst.

 

Vermenigvuldigen

In dit onderdeel moeten vermenigvuldigingen worden gemaakt. In het witte vlak, dat zich gedraagt als ruitjespapier zonder lijntjes, moet de som volledig uitgeschreven worden. Als op de OK-knop wordt geklikt, worden alle vakjes van de som waar een fout getal staat (of geen getal waar wel een getal had moeten staan) rood gekleurd. Zo kunnen fouten worden opgespoord om deze te verbeteren. Lukt het allemaal niet, dan biedt de spiekknop uitkomst. De gebruikte methode is traditioneel en wordt tegenwoordig ook wel Reken Zeker genoemd.

 

Romeinse cijfers

Dit onderdeel is voor liefhebbers. Hier moeten getallen in het decimale stelsel omgerekend worden naar Romeinse cijfers (of andersom).

 

 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Groep 7/8-2

 

Onderdeel

Beschrijving

 

Lange sommen

In dit onderdeel moeten sommen met samengestelde bewerkingen worden gemaakt zoals bijvoorbeeld: 6 x 17 + 13.

 

Sudoku's

Dit uitermate populaire cijferspel mag hier natuurlijk niet ontbreken. Het programma helpt een beetje mee. Als een cijfer wordt ingevuld dat niet goed is, wordt dit gemeld. Kom je er toch niet uit, vraag dan een cijfer cadeau.

 

Maten en gewichten

In dit onderdeel kan eindeloos omgerekend worden van de ene eenheid in de andere. 

 

Omtrek en oppervlaktes

Een groot vierkant is onderverdeeld in verschillende vierkanten en rechthoeken. Van elk vierkant of rechthoek moet de omtrek of de oppervlakte worden bepaald. Als hulpmiddel is een vierkant of rechthoek gegeven met bekende afmetingen die met de muis over alle vierkanten of rechthoeken verplaats kan worden. 

 

Breuken in twee soorten

In dit onderdeel moet worden omgerekend van 'normale' breuken naar decimale breuken.

 

Slimme blokjes

Dit onderdeel gaat over logische schakelingen die eigenlijk pas op de middelbare school aan bod komen. Het is echter heel leuk om te doen. In de helptekst wordt uitgebreid uitgelegd hoe de onderdelen (de slimme blokjes) van een schakeling werken. Daarna kan de leerling de oefeningen maken.

 

 

7 Rekentuin, 22 juni 2010

 

 

 

Oefenweb.nl lanceert in juni 2010 een Engelstalige versie van Rekentuin.nl: MathsGarden.com. De Rekentuin is een webapplicatie voor het oefenen en meten van rekenvaardigheden. Ter gelegenheid van de lancering stelt Oefenweb.nl een onderdeel van Maths Garden gratis beschikbaar aan e-Learning for Kids, een wereldwijde non-profitorganisatie voor leerplezier en gratis onderwijs voor onder andere derdewereldlanden.

De Rekentuin is een oefen-volgsysteem dat werkt via internet, waardoor kinderen op school én thuis kunnen rekenen in de Rekentuin. Ieder kind speelt op zijn eigen niveau. De Rekentuin is namelijk adaptief: de moeilijkheid van de opgaven wordt automatisch aangepast aan de vaardigheid van het kind. Daarnaast biedt de Rekentuin docenten of ouders gedetailleerde informatie over de individuele rekenontwikkeling van kinderen en hun sterke en zwakke punten.

 

 

 

 

 

 

 

Bronnen:

http://www.malmberg.nl/Basisonderwijs/Methodes/Rekenen/Maatwerk-rekenen/Materialen-en-software.htm

 

http://www.malmberg.nl/Basisonderwijs/Methodes/Rekenen/Pluspunt/Materialen-en-software.htm

 

http://www.malmberg.nl/Basisonderwijs/Methodes/Rekenen/De-wereld-in-getallen/Materialen-en-software.htm

 

http://www.wijwetenalles.nl/e19447274-eerste-rekenprogramma-muiswerk-voor-bovenbouw-basisschool-en-brugklas.html

 

http://www.edubas.nl/123/het_123_spel.html

 

http://www.vives.nl/nieuws/nederlands-rekenprogramma-%E2%80%98rekentuin%E2%80%99-gaat-internationaal

 

 

 

2 Onderzoek naar Ambrasoft

 

Ambrasoft rekenen groep 8

 

Is Ambrasoft in groep 8 ook nog leuk? Ik was heel benieuwd. Toen ik aan de leerkracht van groep 8 vroeg of Ambrasoft mocht bestuderen gaf hij al aan dat ze er in groep 8 niks meer mee deden. “Te makkelijk”of “Heb je zin om sommen van 10.000 op de computer in de gang te gaan zitten maken?”

Ik was heel benieuwd.

 

Ambrasoft ziet er altijd heel verzorgd uit.

Bij de openingspagina kun je kiezen uit Rekenen, Taal, Spelling of Ontspanning.

Wij gaan naar rekenen.

Ook dat is weer verdeeld in verschillende hoofdstukjes:

 

-          Sommen tot 10 (in groep 8?)                                                               

-          Sommen tot 20

-          Sommen tot 100

-          Sommen tot 1.000

-          Sommen tot 10.000

-          Breuken

-          Geldrekenen

-          Maten en gewichten

-          Klokkijken

-          Meten met maten

 

 Je kiest een onderwerp, zoekt je naam op en dan kun je kiezen uit 5 verschillende werkvormen.

Er zijn hele gevarieerde werkvormen bij. Heel verschillend.

Wat iedereen natuurlijk het leukste vindt, is dat je door zoveel mogelijk te werkem op Ambrasoft, je punten kunt verdienen.

Met die punten kun je spelletjes bij “Ontspanning”kopen. Dit zijn spelletjes waarbij je niet zo hard hoeft na te denken.

 

De rekenopdrachten zijn heel verschillend. Bij de sommen tot 10, moet je binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk verschillende handen met vingerpoppetjes tellen.

Bij meten moeten er tuintjes worden opgemeten en bij geldrekenen kun je een kluiskraken.

Hoe langer je speelt, hoe moeilijker het wordt. Maar in de gekozen categorie kun je dus ook verschillende werkvormen kiezen.

  

Het ziet er vrolijk uit, met frisse kleuren.

                                    

 

 Wat kan de leerkracht met het programma?

 

Het programma beschikt over een hoofdmenu dit is niet alleen het opstartscherm voor de kinderen, maar ook de regiekamer voor de leerkracht.

In het hoofdmenu zit een optie voor het leerkrachtmenu hier kan je als leerkracht het pakket samenstellen.

In dit menu kan je de instellingen voor een hele groep instellen maar ook voor kinderen individueel.

Ook bestaat er de mogelijkheid om de werktijd in te stellen. Zo kun je de beschikbare computertijd tot op de minuut nauwkeurig reguleren.

 

Leerkrachtmodus:

Het programma kan ook op het digibord geplaatst worden. Waardoor het mogelijk wordt om bijvoorbeeld voor een toets uitleg te geven zodat de kinderen gemakkelijk zelfstandig aan het werk kunnen.

Werking:

- kies in het hoofdmenu rekenen –  en bv. sommen tot 10.000 - kies de leerkracht modus  - klik op toets -  klik op start en laat zien wat er gedaan moet worden

Over het algemeen kunnen de kinderen alle opdrachten zelfstandig maken. Soms kan het handig zijn bepaalde opdrachten op het digibord even toe te lichten.

Werking:

- kies in het hoofdmenu rekenen- klik op procenten- klik op leerkracht – en kies uit wat je wilt gaan uitleggen.

Er kan uitleg worden gegeven, een som voordoen, kinderen kunnen een paar sommen uitproberen en de antwoorden kunnen worden getoond.

In het hoofdmenu is er ook een keuze voor de tafels deze kunnen op de zelfde wijze bijvoorbeeld voor een les op het digibord worden geoefend.

 

Sessieplanner:

Hiermee bepaald de leerkracht welke opdrachten en welk niveau er gemaakt moeten worden. Zo kan er binnen een groep differentiatie worden aangebracht.

 

Leerkrachtmenu:

In het hoofdmenu rechts boven aan is het eerste icoontje voor het leerkrachtmenu. Hier kun je alleen inkomen met een wachtwoord. Als je hier op klikt kun je bij bv. tafels verschillende instellingen veranderen.

- welke tafels geleerd moeten worden

- de volgorde van de te leren tafels

- eventuele diploma momenten

- en de beschikbare tijd waarin de oefening gemaakt dient te worden

Er is ook een instelling om leerlingen eerst een toets te laten maken om te kijken op welk niveau ze zijn. Dit om te voorkomen dat ze onnodig lang met één niveau blijven oefenen.

 

LVS en resultaten:

In het leerkrachtmenu zit een optie op de resultaten van de leerlingen op te vragen. Zo kun je als leerkracht goed bijhouden hoe ver de leerlingen zijn met de verschillende modules en deze eventueel bijstellen.

 

Werkbladen:

Het menu heeft ook de mogelijkheid om zelf werkbladen samen te stellen voor bv. huiswerk.

 

In het gebruik:

AmbraSoft is erg gemakkelijk in het gebruik. Door zelf te experimenteren kom je al snel tot alle mogelijkheden binnen het pakket.

De website www.ambrasoft.nl  bied  uitgebreide hulp doormiddel van video, waar je stap voor stap kunt volgen hoe je iets kunt instellen.

 AmbraSoft  bied ook mogelijkheid tot het volgen van een cursus of een workshop.

 

 

DEEL 2

 

1 Landelijk onderzoek naar scholen in Noord-Holland

 

De volgende tien scholen hebben wij benaderd:

1         2e Daltonschool in Amsterdam

2         Socrates, Hoorn

3         Klimop, Hoorn

4         Wiilem van Oranje school, Haarlem

5         Het Kompas, IJmuiden

6         De Klipper,IJmuiden

7         St. Franciscus, IJmuiden

8         De Duinroos, Velserbroek ( dependance)

9         Prof. Van Gilseschool, speciaal onderwijs cluster 2, Haarlem

10      Mythylschool, De Regenboog, Haarlem

 

We hebben de volgende vragen voorgelegd:

1         Welke programma’s worden er het meest gebruikt

2         Hoe wordt ICT in de klas gebruikt

3         Hoeveel pc’s of laptops heeft elke klas tot zijn beschikking

4         Mogen de kleuters tijdens speelwerktijd op het digibord tekenen?

5         Zijn er roosters voor het ICT gebruik of wordt het willekeurig gebruikt. Wie mag wanneer en hoe lang

6         Maken de leerkrachten wel eens zelf lessen

7         Heeft de school voor elke methode ook de digitale versie

8         Hoeveel kinderen kunnen er tegelijk aan de computer werken

9         Welk programma vinden de kinderen het leukst

10      Mogen de kinderen altijd een computer gebruiken of alleen op bepaalde momenten

11      Wordt er digitaal getoetst en worden deze gegevens ook verwerkt

 

Op deze plek zouden de grafieken moeten staan. Deze krijg ik alleen met geen mogelijkheid op mijn site.
Ze zijn wel gemaakt ik verwijs daarom naar de site van Monique Koppes waarmee ik deze opdracht heb gemaakt.

 

Conclusie:

 

Het blijkt dat er toch wel veel gebruik gemaakt wordt door Ambrasoft, verder zijn er heel veel verschillende taal- en rekenprogramma’s die gebruikt worden.

Vrijwel alle scholen werken vrij weel met ict. Digibord en educatieve spelletjes worden het meest gebruikt, daarnaast internet, filmpjes en voor werkstukken.

Gemiddeld hebben de scholen drie computers ter beschikking in de klas.

De helft van de scholen laat de kleuters niet toe op het digibord

Het gebruik van de computers door de leerlingen wordt het meest bepaald via weektaak of vast rooster.

Wat opvalt is dat er toch vrij veel scholen zijn waar de leraren zelf lessen maken op het digibord.

Ongeveer drie van de tien scholen heeft geen digitale versie van de methodes. Dit komt omdat ze er geen hebben of dat het te duur is.

Een derde heeft 1 methode digitaal. Sommige 2 en er is 1 school die wel 8 methodes digitaal heeft.

Een derde van de kinderen vinden edacutieve spelletjes het leukst om te doen, iets minder dan een derde Ambrasoft en de rest van de scholen zegt dat het verschillend is.

Ongeveer 80% van de scholen toetst niet digitaal. Er is een school die wel digitaal toets en eentje waar alleen veilig leren lezen digitaal getoetst wordt

De helft van de scholen verwerkt de gegevens digitaal, de andere helft niet.

 

Layout:

Ik ben niet geheel tevreden over de layout van ons onderzoek. We hebben met drie personen aan het onderzoek gewerkt en ook tijdig al onze stukken doorgemaild. Het samenvoegen van deze drie stukken op mijn website ging niet geheel naar wens. Door de drie verschillende stukken samen te voegen is de layout niet erg mooi geworden.

 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb