3 lessen digitaal schoolbord

 

Bij deze opdracht heb ik samengewerkt met Annet van Limpt en Monique Koppes. Wij hebben ervoor gekozen om alledrie een eigen les te maken dit ivm de tijd.

 

Les 1:

Deze is voor groep 4/5, sluit aan bij het thema water en is gemaakt op basis van de woordenschat ontwikkeling. Er is voor deze les geen methode gebruikt.
Het thema is al geintroduceerd, de leerkracht heeft een woordweb met de kinderen gemaakt. Er zijn woorden uitgezocht om deze extra aan te bieden tijdens het thema.
Na deze les gaan de kinderen aan het werk in het opgestelde water laboratorium, waar ze verschillende water proefjes gaan uitvoeren.

 

 

Dia 1: Ik vertel de kinderen dat we verder gaan met het thema water. het plaatje is verborgen achter het scherm zodat ik de kinderen kan vragen waar we water al zijn tegengekomen tijdens het werken met dit thema.

 

 

Dia 2: Als introductie bekijk ik met de kinderen een website over water. Het plaatje is gelinkt naar de website www.droppiewater.nl . Op deze website staan per groep verschillende wetenswaardigheden over water die de de kinderen kan helpen bij hun onderzoek.

 

 

Dia 3: Ik bied het woordweb (deze is eerder gemaakt met hun leerkracht) nog eens aan. Ik bespreek alle woorden en maak met de kinderen verbindingen met de woorden van het woordweb. De kinderen vullen nu zelf het woordweb aan op basis van hetgeen ze geleerd hebben (door met pen op het bord te schrijven).

 

              

 

Dia 4 en 5: Het is de bedoeling dat de kinderen de woorden bij de juiste plaatjes zoeken. Op deze manier probeer ik de moeilijkere woorden samen met een plaatje aan te bieden. De kinderen komen om de beurt naar voren om een woordje te verplaatsen. 

 

               

 

              

Dia 7: De kinderen maken een quiz hier worden de moeilijke woorden nog eens genoemd. Buiten deze quiz vragen hierboven worden de woorden bevriezen, vloeistof en waterdamp ook aangeboden.

 

 

Dia 8: Een bewegend plaatje als opsteker

 

 

Dia 9: De afsluiting is een link naar www.leskompas.nl (groep 5 natuur) waar de kinderen tijdens hun onderzoek naar toe kunnen om informatie in te winnen. Deze blijft op het bord staan zodat de kinderen er direct gebruik van kunnen maken.

 

Les 2:

Deze geschiedenisles is voor groep 6 en is gemaakt rekening houdend met de methode Wijzer door de tijd.
Van Pacht tot Macht en staat ook bij mijn geschiedenis les (zie OE 2).

 

Doel:

Na de les kunnen de kinderen:
- de belangrijkste standen in de Middeleeuwse maatschappij noemen en aangeven wat de relatie tussen deze standen was;
- vertellen hoe kastelen ontstonden;
- enkele wetenswaardigheden vertellen over het leven van de ridders.

 

Activiteiten:


1. teksten lezen
2. opdrachten maken en bespreken

 

Materialen:


leerlingenboek blz. 46 t/m 49
werkboek blz. 29 en 30

 

Aandachtspunt:


- deze les bevat vrij veel nieuwe begrippen. Besteed daar voldoende aandacht aan. Ga voor het lezen van de teksten na of deze begrippen voor de kinderen duidelijk zijn.

 

Historische begrippen


vrije boeren, onvrije boeren, pacht, burcht, kasteel, edelen, ridder, harnas, vizier, lans, zwaard, schild, toernooi, minstreel.

(deze bovenstaande gegevens komen direct uit de handleiding van Wijzer door de tijd)

 

Verantwoording van mijn les:


In deze les heb ik geprobeerd aan te sluiten bij de methode en meer informatie te geven over dit onderwerp dmv. filmpjes. Het woordweb is om de kennis die de kinderen al hebben over dit onderwerp weer naar boven te halen. Verder heb ik de woorden die volgens de methode aan bod zouden moeten komen extra benadrukt door de kinderen de betekenissen erbij te laten zoeken.
En tot slot een verbredeing van dit onderwerp en een kennis making met Google maps door ze zelf naar het Muiderslot te laten navigeren met Google maps.

 

 

Dia 1:

- introductie over dit onderwerp                                                         
- ik vraag de kinderen wat ze al weten over ridders en kastelen                                                                   
- plaatje bespreken, boek De Brief voor de Koning deze is verfilmd

 

 

Dia 2:

- ik laat de kinderen twee filmpjes zien die ik via beeldbank schooltv heb gelinkt.

 

 

Dia 3:

- we maken een woordweb op het bord                                             
- kinderen schrijven dit zelf op    

 

 

Dia 4:

- de woorden die volgens de methode aan bod moeten komen heb ik in een lijst gezet
- de betekenissen staan erachter, het is de bedoeling dat kinderen ze zelf achter de juiste woorden slepen
- door het grijze vlak te verschuiven worden de antwoorden zichtbaar
                            

 

 

Dia 5:

- het laatste plaatje bevat een link naar google maps, de kinderen mogen nu zelf opzoek naar het Muiderslot 

 

Voor deze lessen denk ik  10  punten te kunnen krijgen:

2 x inhoudelijke uitleg  2 punten
1 x twee filmpjes (dia 2 van Pacht tot Macht) 2 punten
3 x interactief karakter ( dia 3 t/m 7 thema water) 2 punten
3 x interactief karakter ( dia 3, 4 en 5 van Pacht tot Macht) 2 punten
2 x content vanaf het internet (dia 2 en 9 thema water) 1 punt
2 x content vanaf het internet (dia 2 en 5 van Pacht tot Macht) 1 punt

 

 

Voor de andere lessen verwijs ik naar de websites van Monique en Annet:

 

Van Monique: (OE 2, drie geintegreerde digibordlessen team)

Ik heb gekozen voor mijn digibord les eb en vloed. Hierin zijn geluidsfragmenten, een gedicht opgenomen met audicity met op de achtergrond een muziekstuk van de zee verwerkt. Verder zit er een film in over eb en vloed, een link naar internet om een woord op te zoeken. Verder kunnen de kinderen op het bord opdrachten maken. ( 6 punten waard)
 
 
 
Van Annet: (OE 2, drie geintegreerde digibordlessen)
 
 
Notebook bestand digibordles nummer 1