schoolportret 2

schoolportret

Algemeen:

 

Ik loop stage op o.b.s. De Zonnewijzer in Hoorn.  Deze school telt ruim 300 leerlingen, verdeeld over dertien groepen. Twee van deze groepen (groep 6a en 6b) "wonen" wegens ruimtegebrek in bij  een andere school in de buurt. 
De school heeft 5 smartboards en beschikt over een verrijdbaar LCD touchscreen die in verschillende groepen kan worden ingezet. Er zijn ook 6 laptops die de leerlingen kunnen gebruiken, deze werken via een draadloos netwerk.
Er zijn 42 vaste werkplekken waar een computer is aangesloten. Vijf daarvan in combinatie met een smartboard en zeven werkplekken zijn speciaal voor directie, IBers en overig personeel. Dus blijven er  31 werkplekken over voor de leerlingen.

 

Verdeling Smartboards en computers:

De smartboards: groep 1/2a, groep 3a, groep 4/5, groep 7 en groep 8a.

computers: groep 1/2a 2x
                 groep 1/2b 1x
                 groep 1/2c 1x
                 groep 2d    2x
                 groep 3a    2x
                 groep 3b    2x
                 groep 4      2x
                 groep 4/5   2x
                 groep 5      2x
                 groep 6a en 6b 4x (in een ander schoolgebouw, dus extra werkplekken met een aparte lokatie-server)
                 groep 7, 8a en 8b werken aan computers in de gemeenschapelijke ruimte 12x (deze worden ook door de andere groepen gebruikt).
In de leraren kamer staan nog twee computers die kunnen worden gebruikt door de leerlingen en leerkrachten.

 

De hardware:

De Zonnewijzer is een basisschool die valt onder stichting Talent. Binnen deze stichting zijn er afspraken gemaakt over het gebruik van ICT. Zo wordt de infrastructuur  extern beheerd door QLICT, zij zorgen voor het inrichten van de server en dat deze optimaal blijft werken. QLICT kan extern inloggen op de server en op alle computers.
Elke school heeft een ICT coordinator, voor de Zonnewijzer is dat Monique Pieterse.
De server staat in een aparte, afgesloten ruimte, en staat 24 uur aan. De internetverbinding komt via de kabel binnen op het modem (ADSL verbinding). Via een Lan verbinding met de server en het  aangemaakte netwerk (door QLICT) kan de internet verbinding met alle werkplekken gedeeld worden. Om dit te realiseren is een patchkast en een switch nodig.
 



De computers:

Deze werken met een Windows XP besturingssysteem. De kinderen gebruiken de software op de computers en kunnen inloggen per groep. Er wordt nog niet gewerkt met een netwerk waar thuis op ingelogd kan worden.

 

ICT coordinator:

Zij heeft 1 dag in de week voor de ICT (de andere dagen is zij groepsleerkracht), heeft geen opleiding gevolgt als I-coach, maar coached wel. Op haar ICT dag is zij voornamelijk bezig met trouble shooten en het bijwerken van de schoolsite. Dit neemt vaak alle tijd in beslag zodat er eigenlijk te weinig tijd overblijft om verdere verdieping aan te brengen rond ICT binnen de school.

 

Schoolplan met betrekking tot de ICT:

Het plan wat ik heb gevonden is nog van 2000/2001, dit was het moment dat de scholen binnen stichting talent zijn begonnen met het invoeren van ICT.
Hierin staan de korte termijn doelen (1 jaar):

  • alle locaties voorzien van een computernetwerk
  • alle scholen aansluiten op kennisnet
  • keuze van software
  • scholing personeel
  • netwerk van ICT coördinatoren

Lange termijn doelen (2-3 jaar)

  • hulpmiddel voor educatieve ondersteuning van bestaande leerlijnen
  • als hulpmiddel bij het verwerven van informatie
  • als communicatiemiddel
  • als hulpmiddel bij de schooladministratie

Op alle scholen is een netwerk ingericht met 2 aangesloten computers in ieder klaslokaal en een centrale opstelling van evenveel computers als gebruikte klaslokalen. Daarnaast staat er in ieder lokaal nog een stand alone machine waarop specialistische educatieve software kan draaien die (nog) niet geschikt is voor een netwerkomgeving. Verder draait er op elke school een stand alone computer met het administratieprogramma Esis en het leerlingvolgsysteem van Cito. Zodra er op de scholen een netwerk is ingericht wordt voor alle kinderen een wachtwoord en een e-mail adres gereserveerd.

Leerdoelen waarop alle scholen de schoolspecifieke doelen afstemmen:

  • aan het eind van groep 2 kunnen kinderen de computer aan en uit zetten, kunnen zij het besturingsysteem Windows op de juiste wijze openen en afsluiten. Kunnen zij de muis hanteren en de pictogrammen gebruiken om voor hen bedoelde educatieve software te openen, te gebruiken en te sluiten.
  • Aan het eind van groep 5 kunnen kinderen de tekstverwerker hanteren, een e-mail boodschap lezen en verzenden, en de educatieve software hanteren die bij het onderwijspakket hoort dat in de school wordt gebruikt.
  • Aan het eind van groep 6 zijn de kinderen in staat om zelf een lay out te verzorgen, de tekstverwerker uitgebreider te gebruiken, met hoofdletters, leestekens en het invoegen van plaatjes. Kunnen informatie voor werkstukken opzoeken via kennisnet en deze verwerken in een op de computer geschreven werkstuk op het eigen niveau.
  • Aan het eind van groep 8 kunnen kinderen in het Engels communiseren met leerlingen van andere Europese (wereld) scholen.
    Kinderen zijn in staat om met diverse software te werken zoals Power Point, excel, htlm (voor het maken van eenvoudige web sites) etc. Daarnaast zijn kinderen in staat om gebruik te maken van programma's die nodig zijn voor het functioneren in de moderne samenleving zoals NS reisplanner, Cd-foon gids, encyclopedie en woordenboeken.

 

De algemene doelen zijn wel bereikt.  Maar ik vraag mij af of de leerdoelen waarop de scholen hun schoolspecifieke doelen op moesten afstemmen allemaal zijn bereikt anno 2011.
Op mijn stage school hebben de kinderen geen eigen e-mail adres, ze kunnen in groep 8 misschien wel in het Engels communiceren maar dit wordt niet vanuit school gestuurd. En er zijn veel kinderen heel handig met de computer en dus ook met de tekstverwerker en bijvoorbeeld Power Point. Maar dit wordt niet vanuit school aangeleerd.

De stand alone computers kom je niet meer tegen en eigenlijk alle administratie gaat via het netwerk of webbased. Er is inmiddels een nieuwe versie van Esis (Esis-B). Leerkrachten zijn dit jaar begonnen om de gegevens van hun klas daarin te verwerken. Voorheen gebeurde dit alleen nog door de IBers. 

 

Op dit moment is het streven om in elke klas een smartboard te krijgen en dan de collega's goed te coachen zodat er ook daad- werkelijk mee gewerkt gaat worden.

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb